loading...
گیلان فان | gilanfun.ir
gilani بازدید : 125 سه شنبه 28 مرداد 1393 نظرات (0)

 البته اولترابوک‌ها بر خلاف تبلت‌ها هنوز در بازار داخل جای خود را محکم نکرده‌اند و تعداد اولترابوک‌های موجود در بازار داخل انگشت‌شمار است. یکی از علل این موضوع قیمت نسبتا بالای این دسته از محصولات دیجیتالی است. وزن سبک و سهولت در حمل و نقل، طول عمر بالای باتری، ظرافت و زیبایی در ساخت و... همگی از ویژگی‌های اصلی دستگاهی به‌شمار می‌روند که می‌توان عنوان اولترابوک را به آن داد. در این مقاله سعی داریم به معرفی اولترابوک LifeBook UH572 ساخت شرکت ژاپنی Fujtisu بپردازیم که مدل مذکور به لطف دفتر آواژنگ چند روزی را براي بررسی مهمان لابراتور هفته‌نامه عصر ارتباط پلاس بود. اگرچه این مدل به‌عنوان یک اولترابوک وارد بازار شده است، اما در عمل اگر بخواهیم آن را با اولترابوک‌های رایج در بازار مقایسه کنیم، به‌کار بردن عنوان اولترابوک برای UH572 ممکن است کمی دشوار باشد.
طراحی ظاهری
اولترابوک مورد بررسی ما دارای ابعاد 18×234×323 میلیمتری بوده و وزنی معادل 1/6 کیلوگرم دارد. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، اولین نکته‌ای این دستگاه را از سایر اولترابوک‌های رایج بازار کمی متمایز کرده، وزن نسبتا سنگین آن است. وقتی UH572 را در دست می‌گیرید شاید متوجه نشوید یک اولترابوک را در دست گرفته‌اید. البته این نکته قابل توجه است که وزن 1/6 کیلوگرمی UH572 براي حمل و نقل بسیار مناسب است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
فوجیتسو در ساخت بدنه خارجی این مدل از آلیاژ منیزیم استفاده کرده است. بخش پشتی در لپ‌تاپ به رنگ نقره‌ای متالیک مات طراحی شده و لوگوی استیل مانند فوجیتسو که شیارهای بسیار ریزی روی آن نقش بسته در وسط این بخش حک شده است. در مجموع بخش خارجی دستگاه با شکل و ترکیب رنگ زیبایی طراحی شده است. شايان ذكر است این مدل با رنگ قرمز نیز روانه بازار شده که زیبایی خاص خود را دارد.
وقتی در اولترابوک را باز می‌کنیم با یک نمایشگر 13/3 اینچی مات از نوع پنل TN روبه‌رو می‌شویم که تصاویر را با قابلیت تفکیک‌پذیری 768×1366 پیکسل به نمایش در می‌آورد. زاویه دید نمایشگر کمی محدود است و وقتی از زاویه مایل به آن نگاه کنید تصاویر کمی به رنگ خاکستری تمایل پیدا می‌کنند. در قسمت بالای نمایشگر یک وب‌کم نیز براي ایجاد ارتباطات تصویری درنظر گرفته شده است.
قسمت داخلی اولترابوک بر خلاف بدنه خارجی به رنگ مشکی مات طراحی شده و تنها در بخش بالای صفحه‌کلید، در قسمتی که بلندگوها قرار دارد طراحی نقره‌ای رنگی را شاهد هستیم. بلندگوهای این مدل قالب بلندگوهای یک اولترابوک عملکرد مناسبی دارد و کیفیت و میزان بلندی صدای آن نسبت به اولترابوک بودن آن قابل قبول است.
کلیدهای مشکی‌رنگ صفحه‌کلید با اندازه 85 درصد استاندارد به‌صورت جزیره‌ای روی پس‌زمینه مشکی رنگ قرار گرفته‌اند. اولترابوکی که جهت تست و بررسی برای ما ارسال شد، علاوه بر صفحه‌کلید انگلیسی، دارای حروف عربی روی کلیدها نیز بوده و این موضوع باعث شده کمی صفحه‌کلید شلوغ به‌نظر برسد. در قسمت بالایی صفحه‌کلید تنها کلید پاور به همراه چراغ‌های نشان‌دهنده وضعیت سیستم به‌چشم می‌خورد.
با توجه به رنگ مشکی صفحه‌کلید و پس‌زمینه آن، فقدان نور پشتی کلیدها موجب می‌شود کار کردن با UH572 در محیط‌های تاریک کمی دشوار باشد. قسمت استراحتگاه مچ دستان با توجه به ابعاد اولترابوک دارای اندازه مناسبی است و در این بخش یک تاچ‌پد یکپارچه با اندازه مناسب و سطح صیقلی قرار دارد که در پایین آن دو کلید راست و چپ‌کلیک به‌چشم می‌خورد.
در قسمت راست دستگاه، شاهد ورودی برق جهت شارژ اولترابوک، یک درگاهUSB 2.0، یک اسلات براي قرار دادن سیم‌کارت درون UH572 و اسلات کارت‌خوان حافظه هستیم. بخش چپ اولترابوک نیز میزبان حفره قفل کنزینگتون، خروجی تصویر HDMI، دو عدد درگاه USB 3.0 که یکی از آنها قابلیت شارژ گجت‌های دیجیتالی را دارد و فیش 3/5 میلیمتری هدفون است. در بخش پشتی دستگاه نیز تنها مجرای خروج هوای درون دستگاه تعبیه شده است.
بررسی فنی
اولترابوک‌ها معمولا برای انجام کارهای روزمره و سبک طراحی شده‌اند و به‌دلیل ظرافت طراحی و وزن سبک، مناسب افرادی هستند که قصد حمل و نقل دائمی دستگاه خود را دارند؛ بنابراین نباید از آن انتظار انجام کارهای سنگین گرافيكي را داشت. مدل مورد بررسی ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و از نظر پردازشی و مشخصات سخت‌افزاری در سطح متوسطی قرار می‌گیرد.
وظیفه پردازش مرکزی اطلاعات بر عهده پردازشگر Intel Core i5 3317U بوده که متشکل از دو هسته فیزیکی و چهار رشته منطقی است. فرکانس هر رشته پردازشی در حالت پیش‌فرض 1/7 گیگاهرتز بوده که این مقدار در حالت توربو تا حداکثر فرکانس 2/6 گیگاهرتز قابل افزایش است. سه مگابایت حافظه نهان سطح سه نیز این بخش را تکمیل می‌کند. بد نیست بدانید حداکثر میزان توان مصرفی این پردازنده نیز تنها 17 وات است. در بررسی کارایی پردازنده به کمک نرم‌افزار Cinebench R15 نمره 150 cb به‌ثبت رسید. همچنین این مدل توانست 32 میلیون رقم اعشار عدد پی را در مدت زمان 15 دقیقه و 52/932 ثانیه محاسبه کند. هر دو نتیجه به‌دست‌آمده بیانگر کارایی متوسط پردازنده UH572 هستند. همچنین نرم‌افزار PCMARK 8، امتیازهای 1498 و 1719 را به ترتیب برای آزمایش‌های Home و Office برای ارزیابی کلی کارایی سیستم به‌ثبت رساند.
این مدل از چهار گیگابایت حافظه DDR3 با فرکانس ثابت 1600 مگاهرتز بهره می‌برد. همچنین براي ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات نیز یک درایو SSD 23 گیگابایتی ساخت SanDisk به همراه هارددیسک 500 گیگابایتی ساخت Western Digital با سرعت 5400 دور در دقیقه در نظر گرفته شده است. البته انتظار می‌رفت با توجه به اینکه UH572 در رده اولترابوک‌ها قرار می‌گیرد، خبری از هارددیسک مکانیکی نباشد و ظرفیت درایو SSD نیز بیشتر باشد. وظیفه پردازش گرافیکی اطلاعات نیز بر عهده تراشه مجتمعIntel HD Graphic 4400 با فرکانس 350 مگاهرتزی است. در آزمایش‌های Ice Storm،Cloud Gate، Sky Diver و Fire Strike که به کمک نرم‌افزار 3DMARK 2013 گرفتیم، به ترتیب امتیازهای 12958، 2791، 1404 و 409 به ثبت رسید.
نتایج به‌دست آمده بیانگر کارایی متوسط گرافیکی اولترابوک UH572 هستند و نباید از آن اجرای پردازش‌های سنگین گرافیکی یا اجرای بازی را انتظار داشت.
اولترابوک مورد بررسی ما در زمان غیاب برق از یک باتری چهار سلولی لیتیوم یونی جدا نشدنی توسط کاربر با توان 42 وات ساعت تغذیه می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین ویژگی اولترابوک‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌ها مدت زمان بالای شارژدهی باتری آنها است. اما این موضوع در UH572 کمتر به‌چشم می‌خورد و حداکثر میزان شارژدهی باتری در حالت غیرفعال بودن WiFi و همچنین حداقل نور پس‌زمینه نمایشگر، مدت پنج ساعت و 55 دقیقه گزارش شده که این مقدار نسبت به سایر اولترابوک‌ها کمتر است.
جمع‌بندی
اولترابوک مورد بررسی ما از نظر طراحی ظاهری در جایگاه قابل قبولی قرار می‌گیرد. البته اگر بخواهیم کمی سختگیرانه به موضوع نگاه کنیم، وزن UH572 کمی و فقط کمی زیاد به‌نظر می‌رسد. جالب است بدانید تمرکز اصلی وزن دستگاه در بخش بالای صفحه‌کلید بوده و همین موضوع باعث شده وقتی UH572 را بلند می‌کنید کمی تعادل دستگاه به هم بخورد.
در بخش بررسی فنی نیز کارایی دستگاه متوسط ارزیابی شد. البته این موضوع برای اولترابوک‌های دیگر نیز صادق است؛ چراکه مورد استفاده اولترابوک‌ها انجام کارهای روزمره، تماشای فیلم، گشت و گذار در محیط اینترنت، کار با فایل‌های آفیس و... بوده و نیازی به سخت‌افزار گرافيكي قدرتمند نیست؛ چراکه هرچه سخت‌افزار قوی‌تر باشد مصرف انرژی باتری نیز بیشتر می‌شود. در این بخش اگر تنها از میزان شارژدهی متوسط این دستگاه و استفاده نكردن از درایو SSD با ظرفیت بالا به جای هارددیسک مکانیکی صرف‌نظر کنیم، ایراد خاصی را نمی‌توان به آن نسبت داد.
در مجموع با توجه به تمام نکات گفته‌شده، اولترابوک UH572 در گروه اولترابوک‌های متوسط و معمولی قرار می‌گیرد. البته توجه داشته باشید تنها نکته‌ای که باعث تمایز این اولترابوک با سایر محصولات مشابه خود در هنگام خرید می‌شود قیمت آن است. اولترابوک‌ها در بازار داخل جزو محصولات گران‌قیمت به‌شمار می‌روند و کمتر کسی توانایی خرید آنها را دارد. اما شما می‌توانید مدلLifeBook UH572 ساخت Fujitsu را با ضمانت‌نامه یک‌ساله آواژنگ با قیمتی معادل دو میلیون و 700 هزار تومان در بازار داخل تهیه کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
گیلان فان | یک استکان آرامش به شیرینی یک لبخند و به وسعت ایران برای شمایی که شایسته ی بهترینها هستید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    میزان محبوبیت گیلان فان از دید شما
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1072
  • کل نظرات : 112
  • افراد آنلاین : 139
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 365
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 1,295
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,527
  • بازدید ماه : 1,527
  • بازدید سال : 22,258
  • بازدید کلی : 565,803
  • تبلیغات